Συναισθηματική πρόσληψη τροφής

       Ο όρος «συναισθηματική πρόσληψη τροφής» αναφέρεται στην πρόσληψη τροφής σεimages καταστάσεις συναισθηματικής φόρτισης, απουσία πείνας. Πιο συγκεκριμένα, τα συναισθήματα του ατόμου μπορούν να καθορίσουν τόσο την ποσότητα, όσο και το είδος της τροφής που θα φάει.

       Έρευνες δείχνουν πως η επίδραση των συναισθηματων στην πρόσληψη τροφής εξαρτάται από το είδος των συναισθημάτων. Συνήθως,  αρνητικά συναισθήματα, όπως η λύπη, το άγχος και ο θυμός, οδηγούν στην πρόσληψη γλυκών και  αλμυρών τροφίμων πλούσιων σε θερμίδες (π.χ. σοκολάτες, πατατάκια, fast food, γαριδάκια, κρακεράκια, σοκοφρέτες, πάστες κλπ). Αντίθετα, φάινεται ότι τα θετικά συναισθήματα οδηγούν σε πιο υγιεινές επιλογές.

Συναίσθημα και φαγητό      images (1)

       Η λήψη τροφής συνδέεται με την έκκριση ουσιών όπως η σεροτονίνη, η ντοπαμίνη και οι ενδορφίνες, οι οποίες επιδρούν στην αύξηση της ψυχικής διάθεσης. Έτσι, σε καταστάσεις αρνητικών συναισθημάτων, το άτομο στρέφεται στην πρόσληψη τροφής με σκοπό την βελτίωση της διάθεσης. Η συναισθηματική πεινα διαχωρίζεται από την πραγματική, καθώς σε καταστάσεις συναισθηματικής φόρτισης το άτομο δεν πεινάει πραγματικά, αλλά υποσυνείδητα προσλαμβάνει τροφή με σκοπό την διαχείριση των συναισθημάτων του.

       Ωστόσο, όταν τα επίπεδα ορμονών επανέρθουν στα αρχικά, το αρνητικό συναίσθημα επιστρέφει, με αποτέλεσμα το άτομο να στρέφεται και πάλι στο φαγητό. Επιπλέον, η υπερβολική πρόσληψη τροφής μπορεί να δημιουργήσει τύψεις στο άτομο και όλο αυτό να δημιουργεί ένα φαύβλο κύκλο «αρνητικών συναισθημάτων-πρόσληψης τροφής».

Πραγματική vs. Συναισθηματική Πείνα

Πραγματική Vs Συναισθηματική Πείνα

Πηγές:

Conner, Fitter and Fletcher, 1999

NguyenMichel, Unger and Spruit-Metz (2007).

http://www.eufic.org

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements