Μία φέτα λευκού ψωμιού 30g θα μας δώσει τις ίδιες θερμίδες με μία φέτα μαύρου ψωμιού (περίπου 80 θερμίδες). Ωστόσο, ο λόγος που προτιμάμε να τρώμε μαύρο ψωμί είναι λόγο της της υψηλότερης θρεπτικής αξίας του σε σχέση με το λευκό.

Το μαύρο ψωμί, όπως και όλα τα προϊόντα ολικής άλεσης, παρασκευάζονται από άλευρα ολικής άλεσης, γεγονός που τα καθιστά πλούσια σε φυτικές ίνες.

Οι φυτικές ίνες είναι ουσίες που ανήκουν στην ομάδα των υδατανθράκων, τις οποίες ο οργανισμός δεν μπορεί να πέψει και άρα δεν δίνουν θερμίδες. Η σημαντικότητα των φυτικών ινών οφείλεται τόσο στην καρδιοπροστατευτική τους δράση, όσο και στη καλύτερη λειτουργία του εντέρου. Ένας μεγάλος αριθμός μελετών έχει δείξει πως  μια δίαιτα πλούσια σε φυτικές ίνες βοηθάει στην μείωση των επιπέδων χοληστερόλης, καθώς και στην καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, οι φυτικές ίνες βοηθούν στην καλύτερη κινητικότητα του εντέρου, ανακουφίζοντας από δυσκοιλιότητα, και προστατεύοντας από καρκίνο του παχέος εντέρου.

Έτσι, ο λόγος που οι ειδικοί συστήνουν το ψωμί ολικής άλεσης σε σχέση με το λευκό, είναι λόγω της υψηλής του περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες, και όχι λόγω των μειωμένων θερμίδων του. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα προϊόντα ολικής άλεσης θα πρέπει να αποφεύγονται σε κάποιες παθολογικές καταστάσεις, όπως σε περίοδο έξαρσης σπαστικής κολίτιδας.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

 

Advertisements