zygariaΤο τακτικό ζύγισμα αποτελεί έναν καλό τρόπο παρακολούθησης του βάρους που συμβάλλει στη μείωση ή τη διατήρηση των κιλών μας. Αυτή η μορφή αυτοπαρακολούθησης αποτελεί ένα ισχυρό κίνητρο που ενισχύει την προσπάθεια, τόσο εκείνων που επιθυμούν την απώλεια βάρους, όσο και εκείνων που επιθυμούν τη διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

 .

Κίνδυνοι του καθημερινού ζυγίσματος

Τι συμβαίνει όμως όταν το ζύγισμα γίνεται καθημερινή συνήθεια; Πολλά άτομα που ασχολούνται με το βάρος τους εμφανίζουν «εθισμό» στη ζυγαριά με αποτέλεσμα να ζυγίζονται καθημερινά.

Το καθημερινό ζύγισμα, ωστόσο, εγκυμονεί πολλούς κινδύνους καθώς επηρεάζει κατά πολύ την ψυχολογία. Πολλές φορές μάλιστα, η ένδειξη της ζυγαριάς μπορεί να είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, καθώς τα υγρά του σώματος μεταβάλλονται καθημερινά, αλλά και μέσα στη μέρα. Έτσι, ένα αλμυρό φαγητό ή μία μέρα που φάγαμε κάτι παραπάνω μπορεί να ανεβάσουν το νούμερο της ζυγαριάς, λόγω αυξημένης κατακράτησης υγρών, κάτι που φυσικά υποχωρεί μέσα σε 24 με 48 ώρες. Ωστόσο, αυτή η άνοδος στη ζυγαριά, για πολλούς μπορεί να αποτελέσει ένα αντικίνητρο στην προσπάθεια τους, να απογοητεύσει, να προκαλέσει άγχος και θυμό και να οδηγήσει σε διακοπή της προσπάθειας.

Επιπλέον, το καθημερινό ζύγισμα πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε ανορθόδοξες μεθόδους απώλειας βάρους, οι οποίες σχετίζονται στενά με την ανάπτυξη διαταραχών λήψης τροφής (ψυχογενής ανορεξία, ψυχογενής βουλιμία).

Τέλος, όταν το νούμερο της ζυγαριάς δεν είναι το προσδοκώμενο, το άτομο μπαίνει σε ένα φαύλο κύκλο ενοχών- αυξημένης πρόσληψης τροφής – ενοχών με αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση του βάρους.

 .

Κάθε πότε πρέπει να ζυγίζομαι;

Για τα άτομα που βρίσκονται σε περίοδο απώλειας βάρους καθώς και για άτομα που βγήκαν από μία τέτοια περίοδο και προσπαθούν να συντηρήσουν το νέο βάρος τους, το ζύγισμα θα πρέπει να γίνεται σε εβδομαδιαία βάση. Ιδανικά, το ζύγισμα θα πρέπει να γίνεται μία συγκεκριμένη ημέρα της εβδομάδας, πρωινή ώρα, χωρίς ρούχα. Εάν η πρωινή ώρα δεν είναι εφικτή, τότε μπορεί να γίνει οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, αρκεί να επιλέγεται ή ίδια ώρα σε κάθε ζύγισμα.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements