tv viewingΠροσπαθείτε να χάσετε βάρος αλλά η ζυγαριά σας «αρνείται» να κατέβει; Βλέπετε το βάρος σας να αυξάνεται χωρίς να τρώτε πολύ;

Οι λόγοι για τους οποίους τα κιλάκια δεν υποχωρούν μπορούν να είναι πολλοί και να αφορούν είτε κάποιο παθολογικό πρόβλημα (π.χ. υποθυεροειδισμός), τη λήψη κάποιων φαρμάκων, κα. Ωστόσο, όταν αποκλείσουμε του παραπάνω λόγους, και τα κιλά εξακολουθούν να επιμένουν, τότε τι πραγματικά μπορεί να φταίει;

.

Σας αρέσει το τσιμπολόγημα; Το να τσιμπολογάτε συνεχώς φαίνεται ότι μπορεί να αυξήσει το βάρος σας. Μέσα από μια τέτοια συμπεριφορά, χάνετε τον έλεγχο του πόσο και του τι τρώτε.  Συνήθως τα τρόφιμα που επιλέγονται είναι μικρές μπουκιές, όπως για παράδειγμα, μπισκότα, κριτσίνια, σοκολατάκια, ξηροί καρποί, κλπ, τα οποία αν τα αθροίσουμε στο τέλος της ημέρας θα δούμε ότι μας έδωσαν θερμίδες που μπορεί να ισοδυναμούν με αυτές ενός κανονικού γεύματος. Μάλιστα, λόγω του μικρού όγκου των τροφίμων που τσιμπολογάμε, ο χρόνος που χρειάζεται για να τα καταναλώσουμε είναι πολύ μικρός με αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να μην προλαβαίνει να αντιληφθεί ότι έφαγε. Με άλλα λόγια, προσλαμβάνουμε αρκετές θερμίδες, χωρίς να αντιλαμβανόμαστε ότι έχουμε φάει αρκετά.

,

Κλείστε την τηλεόραση… Όλο και περισσότερες μελέτες δείχνουν πως τα άτομα που συνηθίζουν να παρακολουθούν πολλές ώρες τηλεόραση (περισσότερες από 3-4 ώρες καθημερινά) φαίνεται να έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο αυξημένου σωματικού βάρους σε σχέση με εκείνα που δεν ξοδεύουν πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση. Αυτό αποδίδεται κυρίως στο γεγονός πως οι ώρες αυτές χαρακτηρίζονται από πλήρη ακινησία, καθώς συνήθως τα άτομα βρίσκονται ξαπλωμένα στον καναπέ ή το κρεβάτι, ενώ πολλές φορές η παρακολούθηση τηλεόρασης συνδυάζεται και με την κατανάλωση φαγητού, (π.χ. ποπ-κορν, πατατάκια, fast- food, αναψυκτικά, κλπ).

 .

Το φαγητό μπροστά στη τηλεόραση αποτελεί μια συνήθεια πολλών, και έχει συσχετισθεί από πολλές μελέτες με την αύξηση του βάρους. Τα άτομα που συνηθίζουν να τρώνε μπροστά στη τηλεόραση φαίνεται ότι έχουν καθυστερημένο κορεσμό, δηλαδή καταναλώνουν μεγαλύτερη ποσότητα φαγητού για να χορτάσουν, ενώ οι επιλογές τους σε τρόφιμα συνήθως δεν περιλαμβάνουν λαχανικά και φρούτα. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να αυξάνονται οι προσλαμβανόμενες θερμίδες, κάτι που μπορεί σταδιακά να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

 .

Ώρα για ύπνο! Ο επαρκής και ποιοτικός ύπνος φαίνεται να σχετίζεται με τη διατήρηση ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους. Σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2012 φάνηκε πως τα άτομα που κοιμούνται λιγότερο από 5 ώρες έχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να πάρουν βάρος και να εμφανίσουν παχυσαρκία σε σχέση με αυτούς που κοιμούνται 7 ή περισσότερες ώρες. Δώστε λοιπόν σημασία στην ποιότητα αλλά και την διάρκεια του ύπνου σας.

 .

Οι «κρυμμένες» θερμίδες αποτελούν ένα πολύ συχνό αίτιο την αύξησης του βάρους. Πολλά τρόφιμα αποτελούν πλούσιες πηγές ενέργειας, γεγονός που μεταφράζεται σε μεγάλη περιεκτικότητα θερμίδων σε μικρό  όγκο τροφίμου. Για παράδειγμα μία σοκολάτα 100 g θα μας δώσει περίπου 500 θερμίδες., όσες περίπου θα μας έδινε μία μερίδα κοτόπουλου με πατάτες στο φούρνο. Λόγω του μικρού τους όγκου, ωστόσο, οι τροφές αυτές δεν μας χορταίνουν, με αποτέλεσμα να τρώμε περισσότερο. Επιλέγοντας λοιπόν τέτοιου είδους τροφές, καταλήγουμε να προσλαμβάνουμε πολλές θερμίδες, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση του βάρους μας. Οι ετικέτες των τροφίμων θα σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε τις κρυμμένες θερμίδες και να τις περιορίσετε.

.

Φαίνεται λοιπόν πως οι καθημερινές μας συνήθειες μπορούν να επηρεάσουν και τα κιλά μας, χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε. Η υιοθέτηση μια ισορροπημένης διατροφής αλλά και ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής, με έμφαση στον ύπνο και τις καθημερινές μας δραστηρίοτητες μπορούν να συμβάλλουν στην επίτευξη και διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements