saltΗ υψηλή πρόσληψη αλατιού (ή αλλιώς χλωριούχο νάτριο) μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της αρτηριακής πίεσης. Αιτία αποτελεί το νάτριο (Νa) ένα ιχνοστοιχείο που περιέχεται στο αλάτι. Τα άτομα με υπέρταση θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικά στην ποσότητα αλατιού που καταναλώνουν, προκειμένου να διατηρούν την αρτηριακή τους πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα.

.

.

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Σύλλογο Καρδιολογίας, φυσιολογικές τιμές για τη συστολική και τη διαστολική πίεση έχουν οριστεί τα 12 και 8 mm Hg, αντίστοιχα.

.

Διώξτε την αλατιέρα από το τραπέζι: πολλές φορές προσθέτουμε αλάτι στο φαγητό προτού καν το δοκιμάσουμε. Αποχωριστείτε την «κακή» αυτή συνήθεια και προσθέστε αλάτι μόνο εφόσον πραγματικά το χρειάζεται.

Πείτε «ναι» στα μπαχαρικά… Ενισχύστε γευστικά το φαγητό σας χρησιμοποιώντας διάφορα μπαχαρικά και μυρωδικά. Πειραματιστείτε με την τεράστια ποικιλία γεύσεων και υφών και δημιουργήστε απολαυστικά πιάτα με ελάχιστο αλάτι.

Περιορίστε τα επεξεργασμένα τρόφιμα: Τροφές όπως κονσέρβες, συσκευασμένες σάλτσες, τσιπς, αλλά και κατεψυγμένα λαχανικά μπορούν να αποτελέσουν κρυφές πηγές αλατιού. Δώστε σημασία στις ετικέτες τροφίμων και αποφύγετε προϊόντα που περιέχουν μεγάλες ποσότητες νατρίου.

Δώστε προσοχή στα τυριά και τα αλλαντικά. Τα συμβατικά αυτά προϊόντα είναι ιδιαίτερα πλούσια σε νάτριο και για αυτό θα πρέπει να επιλέγετε τα αντίστοιχα με μειωμένο αλάτι. Μία καλή επιλογή αποτελεί το ανθότυρο (όχι Κρήτης), και η άπαχη μυζήθρα.

Βρείτε το «κρυμμένο» νάτριο: Πολλά τρόφιμα μπορούν να περιέχουν νάτριο, χωρίς ωστόσο να περιέχουν αλάτι. Αναζητήστε το στις εικέτες τροφίμων με τις ονομασίες: γλουταμινικό μονονάτριο, διττανθρακικό νάτριο, βενζοϊκό νάτριο, αλγινικό νάτριο, θειϊκό νάτριο, υδροξείδιο του νατρίου, προπιονικό νάτριο, baking powder.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

elemmanouil@gmail.com

Advertisements