νηστειαΗ Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και δεν είναι λίγοι εκείνοι που μπαίνουν σε πρόγραμμα νηστείας. Και ενώ ο αποκλεισμός πολλών τροφίμων (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, γαλακτοκομικά, αυγά) θα έπρεπε θεωρητικά να οδηγήσει σε απώλεια βάρους, ωστόσο πολλοί είναι αυτοί που σε συνδυασμό και με το Πασχαλινό τραπέζι «παίρνουν» αντί να χάσουν κιλά. Τι είναι όμως αυτό που μας κάνει να παχαίνουμε κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας;

.

Πολύ χαμηλή πρόσληψη πρωτεΐνης: κατά την περίοδο της σαρακοστής η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνη μειώνεται, γεγονός που οφείλεται στο ότι τα περισσότερα πρωτεϊνούχα τρόφιμα (κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, γαλακτοκομικά, αυγά) είναι κυρίως ζωικής προέλευσης, και άρα δεν «επιτρέπονται». Η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνη μας κάνει να νιώθουμε χορτάτοι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, σε αντίθεση με την κατανάλωση υδατανθράκων (ρύζι, ζυμαρικά, φρούτα, λαχανικά, ψωμί και δημητριακά), η οποία συνηθίζεται σε περίοδο νηστείας. Έτσι, όταν νηστεύουμε, πεινάμε πιο συχνά και άρα καταναλώνουμε μεγαλύτερες ποσότητες φαγητού, προσλαμβάνοντας έτσι και περισσότερες θερμίδες.

Αυξημένη πρόσληψη λιπαρών: Παράλληλα με την αυξημένη κατανάλωση υδατανθρακούχων τροφίμων, αυξάνεται η πρόσληψη λιπαρών. Πολλά νηστίσιμα τρόφιμα όπως οι ελιές, το ταχίνι, το λάδι, οι ξηροί καρποί, ο ταραμάς, κ.ά. είναι ιδιαίτερα πλούσια σε λιπαρά και άρα σε θερμίδες (π.χ. 5-6 ελιές θα μας δώσουν περίπου 50 θερμίδες, 1 κ. σούπας ελαιόλαδο θα μας δώσει 125 θερμίδες). Η υπερκατανάλωση τέτοιου είδους τροφών μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του σωματικού βάρους.

Περισσότερα τηγανητά… Άλλη μια κακιά μαγειρική συνήθεια κατά την περίοδο της νηστείας είναι ότι το τηγάνισμα αποκτά την «τιμητική» του. Οι τηγανιτές πατάτες κατέχουν συνήθως κύρια θέση στο καθημερινό τραπέζι, καθώς αποτελούν μια εύκολη και γρήγορη λύση, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που το τηγάνι χρησιμοποιείται και για την ετοιμασία λαχανικών και θαλασσινών. Τι κινδύνους κρύβει όμως το τηγάνισμα; Κατά το τηγάνισμα, το τρόφιμο απορροφά πολύ μεγάλες ποσότητες λαδιού, με αποτέλεσμα οι θερμίδες ενός τηγανητού φαγητού να είναι πολύ περισσότερες από ότι εάν καταναλώναμε το ίδιο τρόφιμο ψητό ή βραστό. Επιπλέον, κατά το τηγάνισμα τα λίπη μετατρέπονται σε trans, μία μορφή ιδιαίτερα επιβλαβής για την υγεία της καρδιάς.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

elemmanouil@gmail.com

Advertisements