Ασπρομανίταρα, πλευρώτους, πορτομπέλο και τρούφα είναι κάποια από τα είδη μανιταριών που κυκλοφορούν στην αγορά και είναι κατάλληλα προς βρώση. Τα μανιτάρια, τα οποία  ανήκουν στην ομάδα των λαχανικών,

αποτελούν για πολλούς μία πλούσια γευστικά επιλογή και χρησιμοποιούνται στη κουζίνα για τον εμπλουτισμό γευμάτων, όπως οι πίτσες, τα ζυμαρικά και οι σούπες.

Πόσο θρεπτικά είναι όμως τα μανιτάρια;
Η απάντηση είναι «πολύ». Στην πραγματικότητα  αποτελούν ένα κρυμμένο θησαυρό θρεπτικών συστατικών. Μπορεί τα πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά να υπερτερούν στην ποικιλία χρωμάτων και υφών, ωστόσο τα μανιτάρια δεν έχουν να ζηλέψουν σε τίποτα, όσον αφορά τα θρεπτικά συστατικά. Πάμε όμως να γνωρίσουμε την πολύτιμη διατροφική τους αξία.

.

Πηγή βιταμινών του συμπλέγματος Β

Τα μανιτάρια αποτελούν  σημαντική πηγή βιταμινών του συμπλέγματος B (ριβοφλαβίνη, νιασίνη, παντοθενικό οξύ). Οι βιταμίνες αυτές συμμετέχουν ως συνένζυμα σε διάφορες εργασίες στον οργανισμό, συμβάλλοντας στη σωστή λειτουργία του.

.

Πλούσια σε αντιοξειδωτικά

Τα μανιτάρια παρέχουν στον οργανισμό μας σημαντικές ποσότητες σεληνίου και εργοθειονίνης. Το σελήνιο, όταν εισέλθει στον οργανισμό, μετατρέπεται σε ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό, προστατεύοντας τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες. Η κυτταρική καταστροφή από τις ελεύθερες ρίζες μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση χρόνιων παθήσεων, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο καρκίνος. Η εργοθειονίνη είναι ένα άλλο φυσικό αντιοξειδωτικό που περιέχεται στα μανιτάρια, με 1 μερίδα να παρέχει περίπου 3-4 mg.

.

Πολύ καλή πηγή καλίου

Το κάλιο είναι ένα θρεπτικό συστατικό το οποίο επιτελεί πολλές λειτουργίες στο ανθρώπινο σώμα, όπως η μυϊκή συστολή, η μετάδοση των νευρικών μηνυμάτων, η ισορροπία των υγρών, καθώς και η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Τα μανιτάρια περιέχουν περίπου 300 mg καλίου ανά μερίδα, καλύπτοντας περίπου το 7% των ημερήσιων αναγκών.

 .

Υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη D

Τα λευκά μανιτάρια, ίσως η πιο γνωστή και διαδεδομένη ποικιλία μανιταριών, παρέχουν στον οργανισμό υψηλές ποσότητες βιταμίνης D, μιας ουσίας με ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην υγεία των οστών. Μάλιστα, μία μερίδα λευκών μανιταριών (4-5 μανιτάρια) θα ενισχύσει το σώμα μας με 15 UI από τη βιταμίνη αυτή.

.

Απόλαυση χωρίς ενοχές

Το σημαντικότερο είναι, πως τα μανιτάρια μας προσφέρουν «απλόχερα» τα πολύτιμα θρεπτικά τους συστατικά, με ελάχιστες θερμίδες και καθόλου λιπαρά, καθώς μια μερίδα παρέχει μόλις 25 θερμίδες.

Μπορούμε λοιπόν να επωφεληθούμε από την κατανάλωση μανιταριών σε γευστικό και θρεπτικό επίπεδο, χωρίς να επιβαρυνθούμε με έξτρα θερμίδες.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

elemmanouil@gmail.com

Advertisements