Presentation1Τι είναι το Σύνδρομο Ευερέθιστου Εντέρου (ΣΕΕ);

Το ΣΕΕ αποτελεί μία λειτουργική διαταραχή του εντέρου, η οποία μπορεί να εμφανιστεί κατά την εφηβική ηλικία ή αργότερα στα πρώτα χρόνια της ενήλικης ζωής.

Το σύνδρομο αυτό δε συνοδεύεται από κάποια παθολογική βλάβη του εντέρου, γεγονός που σημαίνει πως δεν εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία. Ωστόσο η παρουσία των συμπτωμάτων μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα ζωής του ατόμου.

 .

Ποια είναι τα συμπτώματα;

Στα συμπτώματα περιλαμβάνονται το χρόνιο κοιλιακό άλγος, η κοιλιακή δυσφορία και διάταση λόγω μεγάλης παραγωγής αερίων, η δυσκοιλιότητα, η διάρροια ή η εναλλαγή αυτών.

.

Παράγοντες που μπορούν να συμβάλλουν στην εμφάνιση ΣΕΕ

  • έντονες συναισθηματικές καταστάσεις (στρες, άγχος, κατάθλιψη)
  • έλλειψη ύπνου
  • δίαιτα φτωχή σε φυτικές ίνες
  • κάποια λοίμωξη του εντέρου

 .

Θεραπεία των συμπτωμάτων του ΣΕΕ

Η αντιμετώπιση των συμπτωμάτων μπορεί να γίνει με:

  • αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες και στον τρόπο ζωής
  • φαρμακευτική αγωγή
  • κατανάλωση προβιοτικών
  • φάρμακα για την αντιμετώπιση των ψυχολογικών διαταραχών

 .

Διατροφικές οδηγίες για την αντιμετώπιση του ΣΕΕ

  • Κρατήστε ημερολόγιο διατροφής. Ξεκινήστε καταγράφοντας για 1 μήνα τα τρόφιμα που καταναλώνετε, ώστε να μάθετε να αναγνωρίζετε ποιες τροφές σας ενοχλούν ή ανέχεστε καλύτερα και σε τι ποσότητες.
  • Καταναλώνετε μικρά και συχνά γεύματα. Η κατανάλωση μεγάλων γευμάτων συνήθως οδηγεί σε έξαρση των συμπτωμάτων, γι αυτό θα πρέπει να μοιράζετε την ημερήσια ποσότητα του φαγητού που καταναλώνετε σε μικρά και συχνά γεύματα.
  • Δώστε προσοχή στα λιπαρά: Η κατανάλωση πολύ λιπαρών φαγητών είναι πιθανό να εντείνει τα συμπτώματα. Επιλέγετε γεύματα χαμηλά σε λίπος και πλούσια σε υδατάνθρακες (π.χ. ζυμαρικά, ρύζι, ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης, φρούτα και λαχανικά).
  • Αποφεύγετε καφεϊνούχα ροφήματα, όπως ο καφές, το τσάι, η σοκολάτα και το κακάο.
  • Αποφεύγετε τα καρυκεύματα και τις πολύ έντονες γεύσεις (ξινά, πικρά, αλμυρά, γλυκά).
  • Φυτικές ίνες: Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες (π.χ. μαύρο πιτυρούχο ψωμί, φρούτα, λαχανικά κ.λ.π.) μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα σε περιπτώσεις δυσκοιλιότητας. Ωστόσο, σε περιόδους έξαρσης της νόσου θα πρέπει να αποφεύγονται καθώς μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα.
  • Αποφεύγετε τρόφιμα ή ροφήματα που δημιουργούν φουσκώματα, ειδικά σε περιόδους έξαρσης της πάθησης (π.χ. όσπρια, αναψυκτικά με ανθρακικό, βραστά λαχανικά όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο).
  • Γάλα και γαλακτοκομικά: η κατανάλωση γαλακτοκομικών και ιδιαίτερα γάλακτος, είναι πιθανό να προκαλέσει ενοχλήσεις στο έντερο. Δοκιμάστε γάλα χωρίς λακτόζη, εάν το κανονικό σας προκαλεί ενοχλήσεις.
  • Ενυδατωθείτε επαρκώς: Πίνετε άφθονο νερό και υγρά, καθώς η σωστή ενυδάτωση θα σας βοηθήσει να ανακουφιστείτε από τη δυσκοιλιότητα.
  • Διατηρήστε ένα φυσιολογικό βάρος. Το υπερβάλλον βάρος μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα.
  • Διακόψετε ή περιορίστε το κάπνισμα. 
  • Φροντίζετε να τρώτε σε ήρεμη και ευχάριστη ατμόσφαιρα. Φάτε ήρεμα, αργά και μασήστε καλά τη τροφή σας, ώστε να αποφεύγετε την κατάποση αέρα.

 .

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

elemmanouil@gmail.com

Advertisements