Διατροφή & Υγεία

Γάλα… Άπαχο, ημίπαχο ή πλήρες;

BrooklynMilk_Preview_960 (1)Γάλα

Στην αγορά κυκλοφορούν γάλατα και γαλακτοκομικά πλήρη, με χαμηλά λιπαρά αλλά και άπαχα και πολλές φορές βρισκόμαστε αντιμέτωποι με το δίλημμα ποιο γάλα να διαλέξουμε. Μάλιστα, το δίλημμα γίνεται μεγαλύτερο όταν πρέπει να επιλέξουμαι για τα παιδιά μας, όταν είμαστε σε δίαιτα για απώλεια βάρους, ή όταν υπάρχει κάποιο πρόβλημα υγείας.

.

Ασβέστιο

Ένας μύθος που επικρατεί είναι ότι το γάλα χαμηλών ή μειωμένων λιπαρών έχει μικρότερη περιεκτικότητα σε ασβέστιο σε σχέση με το πλήρες. Κατά την επεξεργασία του γάλακτος, πραγματοποιείται αφαίρεση απομάκρυνση μερικού ή όλου του λίπους, με σκοπό την  παραγωγή ημίπαχου ή άπαχου γάλακτος. Στον παρακάτω πίνακα παρατίθεται η διατροφική αξία του γάλακτος, ανάλογα με τα λιπαρά του, σύμφωνα με την βάση δεδομένων για τα θρεπτικά συστατικά των τροφίμων του US Department of Agriculture-USDA). Βλέπουμε λοιπόν, πως η περιεκτικότητα ασβεστίου των τριών κατηγοριών γάλακτος δεν διαφέρει.

 .γάλα απαχο, ημίπαχο, πλήρες

.

Κορεσμένα λιπαρά

Το μεγαλύτερο ποσοστό των λιπαρών του γάλακτος ανήκει στην κατηγορία των κορεσμένων λιπαρών. Η αυξημένη πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών από τη διατροφή μας σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου. Έτσι, η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών θα πρέπει να είναι όσο το δυνατό χαμηλότερη. Για τον λόγο αυτό ενδείκνυται η κατανάλωση γαλακτοκομικών χαμηλών λιπαρών.

 .

Ημίπαχο Vs άπαχο

Λαμβάνοντας λοιπόν υπ’ όψη το γεγονός πως η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών θα πρέπει να είναι χαμηλή, θα έλεγε κανείς πως το άπαχο γάλα ή γιαούρτι (0% λιπαρά) αποτελεί την καλύτερη επιλογή.

Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Η απορρόφηση του ασβεστίου, προϋποθέτει την παρουσία βιταμίνης D. Η βιταμίνη D είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία βρίσκεται αποθηκευμένη στο λίπος του τροφίμου. Έτσι κατά την απομάκρυνση του λίπους από το γάλα, απομακρύνεται και βιταμίνη D. Αποτέλεσμα αυτού είναι, στα άπαχα προϊόντα να απομακρύνεται όλη η ποσότητα βιταμίνης D, καθιστώντας την απορρόφηση του ασβεστίου ιδιαίτερα δύσκολη. Αντίθετα, στα ημίπαχα προϊόντα, εξακολουθεί να παραμένει μία ποσότητα βιταμίνης D, η οποία είναι αρκετή ώστε να πραγματοποιηθεί η απορρόφηση του ασβεστίου.

Για τον λόγο αυτό, συνίσταται η κατανάλωση ημίπαχου (1-2% λιπαρά) γάλακτος και γιαουρτιού, ώστε και να μειώνεται η πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών, αλλά και να απορροφάται σωστά το ασβέστιο του τροφίμου.

 .

Πόσα λιπαρά πρέπει να έχει το γάλα του παιδιού μου;

Πολλοί γονείς φοβούνται πως δίνοντας στο παιδί τους ημίπαχο γάλα θα του στερήσουν τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για να αναπτυχθεί σωστά. Ωστόσο, ή σύσταση των διεθνών οργανισμών για τα παιδιά είναι να καταναλώνουν ημίπαχο γάλα και γιαούρτι, από την ηλικία των 3 ετών και έπειτα. Ας μη ξεχνάμε ότι η πρόληψη είναι το καλύτερο φάρμακο!

..

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s