Πολλές είναι οι φορές που ενώ ακολουθούμε μια δίαιτα χαμηλών θερμίδων η ζυγαριά μας «κολλάει» και δεν έχουμε την επιθυμητή απώλεια βάρους. Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην κατάσταση αυτή είναι πολλοί.

  1. Υποθυρεοειδισμός: ο υποθυρεοειδισμός είναι μια πάθηση που ταλαιπωρεί ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού και χαρακτηρίζεται από μειωμένη έκκριση θυρεοειδικών ορμονών από τον θυρεοειδή αδένα. Αυτό οδηγεί σε μείωση του  βασικού μεταβολικού ρυθμού με αποτέλεσμα η απώλεια βάρους γίνεται πολύ δύσκολη. Είναι λοιπόν σημαντικό, πριν ξεκινήσουμε μία δίαιτα απώλειας βάρους, να ελέγξουμε τον θυρεοειδή μας.
  2. Φαρμακευτική αγωγή: η χρήση ορισμένων φαρμάκων (π.χ. κορτικοστεροειδή) μπορεί να οδηγήσει σε κατακράτηση υγρών με αποτέλεσμα την αύξηση τους σωματικού βάρους.
  3. Αλάτι: η υπερβολική προσθήκη αλατιού στο φαγητό μας οδηγεί σε μεγάλη κατακράτηση υγρών στο σώμα με αποτέλεσμα την αύξηση του σωματικού βάρους.
  4. Αλλαγές στη σύσταση σώματος: πολλές φορές, ταυτόχρονα με την υιοθέτηση μια δίαιτας, ενσωματώνουμε στην καθημερινότητά μας και την άσκηση. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την μεγαλύτερη μείωση του σωματικού λίπους και την αύξηση της μυϊκής μάζας. Λόγω του ότι η μύες ζυγίζουν περισσότερο από το λίπος, φαίνεται ότι αυξάνεται το βάρος. Ωστόσο, η αύξηση αυτή είναι επιθυμητή, καθώς αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μειώνουμε το σωματικό λίπος σε φυσιολογικά επίπεδα, και να διατηρούμε μια καλή μυϊκή μάζα.
  5. Χρόνιες δίαιτες: όταν ο οργανισμός «ταλαιπωρείται» συχνά με εξαντλητικές δίαιτες μειώνει τον βασικό μεταβολικό ρυθμό του, προκειμένου να προσαρμοστεί στις πολύ λίγες θερμίδες που λαμβάνει για να λειτουργήσει. Η μείωση του μεταβολικού ρυθμού καθιστά την απώλεια κιλών να εξαιρετικά δύσκολη.
  6. Συχνότητα γευμάτων: «πολλά και μικρά γεύματα» είναι η πιο απλή αλλά και η πιο σημαντική συμβουλή που δίνουν όλοι οι διαιτολόγοι για την υιοθέτηση μιας ισορροπημένης διατροφής. Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων τροφής σε ένα γεύμα, οδηγεί σε απότομη και μεγάλη αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, η οποία δεν προλαβαίνει να καεί μέσα στο κύτταρο και έτσι μετατρέπεται σε λίπος.
  7. Γονίδια: τα γονίδιά του κάθε ατόμου καθορίζουν ένα συγκεκριμένο βάρος. Έτσι, ο οργανισμός αντιστέκεται σε οποιαδήποτε περαιτέρω απώλεια, ρίχνοντας τον βασικό μεταβολικό ρυθμό, προκειμένου να διατηρηθεί το βάρος στα επίπεδα που έχουν προκαθοριστεί γενετικά.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

elemmanouil@gmail.com

Advertisements