Μια φορά κι έναν καιρό ήταν δύο μακροθρεπτικά συστατικά που ονομάζονταν πρωτεΐνες και υδατάνθρακες. Τα συστατικά αυτά έπαιζαν (και εξακολουθούν να παίζουν) σπουδαίο ρόλο στην σωστή λειτουργία του οργανισμού και κατέχουν μια εξίσου σημαντική θέση σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Ωστόσο, κάποιοι κάποτε αποφάσισαν πως τα δύο αυτά συστατικά δεν θα πρέπει να συνδυάζονται. Και η άποψη αυτή εγκαταστάθηκε έκτοτε και διαιωνίζεται έως και σήμερα, με αποτέλεσμα όσοι θέλουν να προσέξουν τη διατροφή τους να αρνούνται κατηγορηματικά να συνδυάσουν τροφές που τα περιέχουν, όπως για παράδειγμα το κοτόπουλο με πατάτες.

 

Τι ίσχύει όμως στην πραγματικότητα;

Στην πραγματικότητα, ο συνδυασμός των δύο αυτών θρεπτικών συστατικών όχι μόνο δεν είναι βλαπτικός για την υγεία, δεν εμποδίζει την απώλεια βάρους και δεν οδηγεί σε αύξηση αυτού, αλλά αντιθέτως φαίνεται πως είναι ιδανικός για μια ισορροπημένη διατροφή, προσφέροντασ πολλά οφέλη για την υγεία.

 

Ο ρόλος των πρωτϊνών & των υδατανθράκων

Οι υδατάνθρακες είναι η κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού. Τους συναντάμε στα τρόφιμα σε διάφορες μορφές, όπως το άμυλο (πατάτες, ρύζι, δημητριακά, ψωμί, ζυμαρικά, κά) και τα σάκχαρα (φρούτα, γαλα και γιαούρτι, λαχανικά, μέλι, ζάχαρη, κά).

Οι πρωτεΐνες κατέχουν κυρίως δομικό ρόλο, συμμετέχοντας στην ανάπτυξη των κυττάρων, στη σύνθεση ορμονών, στη δόμηση των μαλλιών, των νυχιών και του δέρματος, στη διατήρηση τησ μυικής μάζας, κά. Τα συστατικά αυτά βρίσκονται σε όλες τις ζωικές τροφές, όπως κρέας, κοτόπουλο, ψάρι, αυγά, γαλακτοκομικά, καθώς και σε κάποιες φυτικές όπως τα όσπρια και οι ξηροί καρποί..

 

Συνδυασμός πρωτεϊνών & υδατανθράκων

Απώλεια βάρους

Αρχικά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως η κατανάλωση ενός γεύματος που περιέχει τα δύο αυτά συστατικά δεν φαίνεται να έχει κάποια επίδραση στην απώλεια βάρους, καθώς αυτό που παίζει ρόλο είναι το ενεργειακό ισοζύγιο, το πόσες δηλαδή θερμίδες παιρνουμε από τη διατροφή μας και πόσες καταναλώνουμε.

 

Ρύθμιση όρεξης

Η σύσταση ενός γεύματος παίζει σημαντικό ρόλο στην ρύθμιση της όρεξης. Έτσι, η κατανάλωση ενός γεύματος που περιέχει πρωτεΐνη και λίπος φαίνεται να προκαλεί κορεσμό για μεγαλύτερο διάστημα σε σχέση με την κατανάλωση ενός γεύματος το οποίο περιέχει μόνο υδατάνθρακες. αυτό συμβάινει γιατί τα συστατικά αυτά καθυστερούν να μεταφερθούν στο έντερο, παραμένοντασ στο στομάχι για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, και άρα δίνοντας την αίσθηση ότι είμαστε χορτάτοι. Επιπλέον, ο συνδυασμός των συστατικών αυτών καθυστερεί την αύξηση του σακχάρου στο αίμαι, εμποδίζοντας έτσι απότομες αυξομειώσεις, οι οποίες θα οδηγήσουν στην πρόωρη πείνα και ενδεχομένως σε διαβητικά άτομα στην εμφάνισης υπεργλυκαιμίας.

 

Αύξηση μυικής μάζας

Μια άλλη ευεργετική επίδραση του συνδυασμού πρωτεϊνών και υδατανθράκων που λίγοι γνωρίζουν είναι πως συμβάλλουν στην μεγαλύτερη μυϊκή ανάπτυξη, ιδιαίτερα μετά από προπόνηση αντιστάσεων, συγκριτικά με την κατανάλωση ενός γεύματος που περιέχει μόνο πρωτεΐνη. Έτσι, μετά από μία προπόνηση, οι υδτάνθρακες θα αναπληρώσουν το μυϊκό γλυκογόνο ενώ οι πρωτεϊνες θα συμβάλουν στην αναδόμυση των κατεστραμμένων μυών.

 

Καταλήγουμε λοιπόν στο συμπερασμα, πως ο συνδυασμός των πρωτεϊνών και των υδατανθράκων σε ένα γεύμα, όχι μόνο δεν επηρεάζει αρνητικά το βάρος, αλλά συμβάλει και στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

 

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements