Τι είναι τα τρανς λιπαρά;trans

Τα τρανς λιπαρά οξέα είναι είναι μια μορφή που μπορούν να πάρουν τα ακόρεστα λίπη (μονοακόρεστα και πολυακόρεστα) και η οποία μπορεί να προκύψει από:

 μετασχηματισμό των ακόρεστων λιπαρών οξέων στην κοιλιά μηρυκαστικών (αγελάδες, πρόβατα) από βακτήρια. Τα τρανς λιπαρά περνούν στο λίπους του ζώου, το κρέας και το γάλα τους,

  υδρογόνωση των ελαίων για την παρασκευή μαργαρινών,

  θέρμανση των ελαίων (π.χ κατά το τηγάνισμα και το τσιγάρισμα).

Έτσι, οι τροφές που περιέχουν τρανς λιπαρά οξέα είναι κυρίως τα τηγανιτά φαγητά, οι μαργαρίνες, τα γλυκά και αλμυρά σνακς (π.χ. μπισκότα, πατατάκια, γαριδάκια), το κρέας καθώς και τα γαλακτοκομικά προϊόντα.

 .

Πώς επηρεάζουν την υγεία μας;

Τα τρανς λιπαρά οξέα έχουν παρόμοιες επιπτώσεις στην υγεία με τα κορεσμένα, «κακά» λιπαρά οξέα. Φαίνεται ότι η κατανάλωση τρανς λιπαρών οξέων αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο, καθώς αυξάνει τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης («κακή» χοληστερόλη), ενώ μειώνει τα επίπεδα της HDL χοληστερόλης («καλή» χοληστερόλη). Επιπλέον, η μεγάλη πρόσληψη τρανς λιπαρών φαίνεται να σχετίζεται με εμφάνιση ινσουλινοαντίστασης που μακροχρόνια οδηγεί στην εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ.

 .

Διατροφικές συστάσεις

Ο οργανισμός δεν χρειάζεται το είδος αυτό των λιπών, ενώ αντίθετα μια διατροφή πλούσια σε τρανς λιπαρά φαίνεται να οδηγεί στην εμφάνιση διαφόρων νοσημάτων. Έτσι, συστήνεται η πρόσληψη τρανς λιπαρών να μην ξεπερνάει το 1-2% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης. Για να ελέγξουμε την ποσότητα τρανς λιπαρών που προσλαμβάνουμε διαβάζουμε τις ετικέτες τροφίμων, και αποφεύγουμε τα τρόφιμα που αναγράφουν ότι περιέχουν τρανς λιπαρά οξέα ή υδρογονωμένα λίπη.

.

Λένα Εμμανουήλ, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc Αθλητική Διατροφή

Advertisements